Westnederland 7639
Bus 7639 kwam samen met de 7640 in 1967 in dienst in de vestiging Ridderkerk van de toenmalige Twee Provinciën. Bij deze maatschappij werden de bussen door vaste chauffeurs gereden. Die van de 7639 waren twee broers. Na samenvoeging van de Twee Provinciën met Westnederland werd de 7639 in 1976 in het streekgeel gespoten en reed, samen met de 7640, lange tijd vanuit de WN-vestiging Loosduinen. Nadat de twee bussen nog in de winterdienst 1982/83 in de Haagse regio hadden dienstgedaan werden zij buiten dienst gesteld. De 7640 werd nog van zijn motor ontdaan en daarna afgevoerd voor sloop maar de 7639 werd aangekocht door het HBM. De bus werd op vrijdag 8 april 1983 in Loosduinen opgehaald en gestald te Moerkapelle. Vooral technisch bleek de 7639 in zeer goede staat. De carrosserie vroeg echter wel degelijk aandacht en in 1988 werd een begin gemaakt met de restauratie die in september 1989 goed op gang kwam en in het voorjaar van 1991 werd afgerond. De bus was nu CITOSA-groen met emblemen van Westnederland. Deze werden in 1994 vervangen door originele CITOSA-emblemen met het befaamde gevleugelde wiel. De bus doet sindsdien probleemloos dienst bij het HBM en is met zijn typische Leylandgeluid een lieveling van de Leyland-fans. De 7639 is door de gemeente Den Haag aangewezen als roerend monument.
Vervoerder | Westnederland |
Wagen nummer | 7639 |
Merk | Leyland |
Carrosserie | Den Oudsten |
Bouwjaar | 1967 |
Kenteken | AB-64-26 |
Aantal zitplaatsen | 46 |
Eigendom HBM | 1983 |
Restauratie | 1988-1991 |
Vorige eigenaar | 1967 – 1972 Twee Provinciën 1972 – 1983 Westnederland |
Status | Niet rijvaardig |
NieuwsberichtenBericht niet gevonden |