HTM 142
Van oorsprong een in Canada gebouwde zgn. Staff-Car die met het gealliëerde bevrijdingsleger naar Nederland kwam. In juli 1980 aangekocht bij het Brusselse trambedrijf MIVB waar de wagen, voorzien van een lasaggregaat, in dienst was als lasgroepwagen. De 142 is voorzien van een 6-cylinder Perkins dielselmotor, die nog in 1978 een complete revisie onderging. Restauratie vond plaats tussen 1992 en 1994 waarbij deze wagen het uiterlijk kreeg van de na de oorlog door de HTM gebruikte militaire noodbusje op de verbinding Rijswijk-Ypenburg. Dit busje droeg het nummer HTM 142. De 142 werd pas in 1997 bij de RDW ter verkrijging van een NL-kenteken aangeboden daar er eerst vele technische problemen met het remsysteem overwonnen moesten worden. Er zijn plannen voor deze noodbus weer een oorspronkelijke benzinemotor aan te kopen en in te bouwen. De hoge kosten hiervan zijn echter een hinderpaal en ook speelt mee dat de huidige Perkins dieselmotor na revisie in 1978 nog maar weinig draaiuren heeft en nog zeer lang mee kan. De 142 is door de gemeente Den Haag aangewezen als roerend monument.
Vervoerder | HTM |
Wagen nummer | 142 |
Merk | Chevrolet |
Bouwjaar | 1943 |
Kenteken | DR-37-47 |
Aantal zitplaatsen | 7 |
Eigendom HBM | 1980 |
Restauratie | 1992 – 1994 |
Vorige eigenaar | MIVB |
Status | Niet rijvaardig |