Bijnaam bij chauffeurs:
“SRV-wagens” Behoort tot de serie van 25 stuks in 1975
uit Engeland geïmporteerde Leylands National welke als
proef werden ingezet bij NZH, Centraal Nederland, Zuid
Ooster en Westnederland. Door de relatief kleine wielen
kunnen zij gezien worden als de eerste poging tot een
lage vloerbus te komen. Zij werden hierdoor door de
streekvervoerders gezien als een tussenmodel tussen
stads- en streekbus. Al in 1976 vond bij het CAB te
Utrecht een ingrijpende verbouwing van de voorzijde van
deze bussen plaats. De twee halfronde voorruiten werden
vervangen door een koepel van 6 ruiten, die de
hinderlijke schitteringen van de interieurverlichting in
de oorspronkelijke voorruiten moesten tegengaan. De
Nationals waren geen succes. De kleine wielen maakten
hen slipgevoelig. Ook technisch bleken zij zeer
onderhoudsgevoelig en deden zich zeer vele storingen
voor. Door hun relatief lage aantal hebben zij zich ook
niet echt waar kunnen maken. Van de bij WN te Loosduinen
in dienst zijnde 3113/3118 reden de 3113/3116 (de 3117
en 3118 waren toen al lang buiten dienst) in de
winterdienst 1983/84 hun laatste kilometers. De 3114,
die een nog jonge motor met slechts 30.000 gereden
kilometers had, werd door het HBM uitverkoren. De bus
werd door het HBM op 15 juni 1984 van WN gekocht. In
1999 werd de 3114 geheel gespoten en in de loop der
jaren is zeer veel arbeid verricht aan de kwetsbare
techniek van deze bus. De 3114 is door de gemeente Den
Haag aangewezen als roerend monument.
Vervoerder
Westnederland
Wagen nummer
3114
Merk
Leyland
Carrosserie
Leyland
Bouwjaar
1975
Aantal zitplaatsen
40
Kenteken
27-69-GB
Eigendom HBM
1984
Restauratie
1999
Vorige eigenaar
1975 – 1984 Westnederland
Status
Niet rijvaardig
Nieuwsberichten
Bericht niet gevonden
Agenda
De agenda is momenteel leeg.
Wilt u meer weten over ons initiatief voor het Zuid-Hollands Autobus Museum (ZHAM)?