WSM 4697

In 1958 kwam deze Leyland Royal Tiger bus als eerste van in totaal 42 zogenaamde Bolramers in dienst bij de Westlandsche Stoomtramweg Maatschappij (W.S.M.) in Loosduinen. Dit type bus heeft jarenlang het beeld van de W.S.M. in het Westland bepaald. De W.S.M. verzorgde tussen 1923 en 1969 uiteindelijk het streekvervoer in de driehoek Den Haag-Rotterdam-Hoek van Holland.
Voor de uitbreiding en vervanging van het naoorlogse wagenpark van de grotere streekvervoerbedrijven, veelal dochtermaatschappijen van de Nederlandse Spoorwegen, waren media jaren vijftig verschillende merken in de race. Als grote winnaar kwam Leyland uit de bus. Jarenlang zouden de robuuste bussen van dit Engelse merk het gezicht van het streekvervoer bepalen, zeker op de drukkere lijnen. Behalve Verheul leverde ook de Utrechtse fabriek van Werkspoor een groot deel van de carrosserieën voor de Leylands. De bussen van Werkspoor hadden een heel opvallend kenmerk, namelijk een bolle vooruit. Dit was een vinding waar Werkspoor patent op had. Deze ruit zorgde er voor dat de chauffeur in het donker geen hinder ondervond van weerkaatsing van de interieurverlichting in de vooruit. Door hun afwijkende ruit, die later ook door ander carrosseriebouwers werd toegepast, kreeg dit bustype de bijnaam “Bolramer”.
Eind zeventiger jaren ontstond bij een aantal Westnederland buschauffeurs het idee om een bus van de W.S.M. te bewaren voor het nageslacht. Voor velen was de W.S.M. nog steeds een begrip, al was in die tijd het vertrouwde blauw inmiddels vervangen door het geel van het toenmalige streekvervoerbedrijf Westnederland (een samensmelting van de W.S.M. met de Citosa uit Boskoop in 1969, later aangevuld met van Gog, Twee Provinciën en de VAGU).
Om het oude W.S.M. blauw niet helemaal verloren te laten gaan werd in overleg met de directie van Westnederland besloten om reservebus 4697 uit z’n stoffig hoekje te halen en werd de bus aan een grondige opknapbeurt onderworpen. Met behulp van de Technische Dienst van Westnederland werd de bus weer rijklaar gemaakt en de schilders herstelde de 4697 weer in de originele blauwe W.S.M. uitmonstering. De bus werd op 28 december 1982 overgedragen aan de Stichting Veteraan Autobussen (SVA), waarbij het beheer in handen werd gesteld van de Werkgroep (later Stichting) WSM. In maart 1983 kreeg de bus de motor van de 7640, broertje van de museumbus 7639. De 4697 heeft sindsdien bij legio manifestaties acte de presence gegeven en is nog steeds te huur voor diverse ritten.
In 2024 kwam de mogelijkheid om de 4697 onder te brengen in de collectie van het Haags Bus Museum (HBM). Hiermee is zowel voor de Stichting WSM als het HBM een langgekoesterde wens in vervulling gegaan, hiermee heeft nu ook de WSM in de kenmerkende blauwe kleur een plekje gevonden tussen de museumbussen uit Den Haag en omstreken.
Vervoerder | WSM |
Wagen nummer | 4697 |
Merk | Leyland |
Carrosserie | Werkspoor |
Bouwjaar | 1958 |
Kenteken | TB-08-59 |
Aantal zitplaatsen | 46 |
Eigendom HBM | 2024 |
Restauratie | 1982 |
Vorige eigenaar | 1960 – 1969 WSM 1969 – 1982 Westnederland |
Status | Rijvaardig |
Nieuwsberichten![]() WSM 4697 toegevoegd aan collectieVandaag is een langgekoesterde wens van het Haags Bus Museum in vervulling gegaan, de WSM 4697 uit 1958 is toegevoegd aan de collectie museumbussen. Stichting WSM die al sinds 1982 het beheer over deze prachtige bus heeft, besloot eind 2023 dat het tijd is om de bus een toekomstbestendig onderkomen te geven. Al jaren werken … |